felsefe taşı

Dion Fortune

Dion Fortune
Ekim 23
16:28 2016

Asıl adı Violet Firth olan ve 6 Aralık 1890 yıllında Hıristiyan Bilim tarikatına mensup bir aileye Kuzey Gale, Llandudno’da doğan Dion Fortune, şüphesiz, son yüz elli yılda modern okültizme damgası vuran bir dizi güçlü kadınlardan biriydi. Etkisi sadece kurucusu olduğu İçsel Işık Kardeşliği (Fraternity of the Inner Light) ve Işığın Hizmetkarları (Servanst of the Light) gibi türev hareketlerinde değil, ama ritüel maji, Kabala, neo-paganism ile ilgilenen tüm grup ve bireylere farkında olmasalar da yayılmıştır. Kendini Mike Hammer diye tanıtan bir yorumcuya göre: “önemli katkısı bulunduğu modern majinin dirilişine, öğretilerinde yeniden formüle etti, geliştirdi ve yeniledi. Mizaç olarak derin düşünceye meyilli bir dramatist ve İngilizlerde bazen ortaya çıkan sert ama duyarlı mizaçlı biriydi.”

Peki modern okültizmine bu kadar önemli katkısı olan Dion Fortune kimdi? Bu soruyu yanıtlamak için önceden, her okültisti elle almamızda aynı kıstasları kullanmamız gerekiyor. Önce sormamız gerekiyor, hangi ortamlarda yetişti, hangi akımlara maruz kaldı ve onu kimler eğitti? Bu soruları yöneltiğimiz zaman, 19. asrın sonlarında doğan yazarın, yine o yıllarda kısa bir süre için yanıp paralayan birçok okült akımlarının içinde bulunduğunu görürüz. Bu akımlar arasında, o zamanlarda oldukça ün salmış Madam H.P. Blavatsky ve arkadaşları tarafından kurulan Teosofik Cemiyeti görüyoruz. Ancak birçok İngiliz ve Batılı gibi Dion Fortune Teosofinin doğu öğretilere yönelik olması ve Batı okült ve ezoterik öğretileri küçümsemesinden hoşnut değildi. Amacı batı ezoterizme yönelik olanları da himaye etmek olan Hıristiyan Mistik Cemiyeti adında bir Teosofik alt kurumunun bir süre başkanlığını yapan Dion Fortune bu cemaatten hadiseli bir şekilde ayrılarak bir çok yandaşını da birlikte almıştı.

Dion Fortune’un içinde bulunduğu diğer bir cemiyet ise Altın Şafak Hermetik Cemiyetinin bir türevi olan Alpha et Omega idi. 1919 yılında girdiği zaman kurucularından S.L. MacGregor Mathers ölmüştü ve hayatta kalan karısı Moina MacGregor Mathers onun başındaydı. Aralarındaki sürtüşmeden dolayı Dion Fortune’un bir süre sonra Cemiyetten kovulmuştu. Bu sıralarda Dion Fortune’un kitapları piyasaya çıkmaktaydı ve yavaş yavaş ünü artmaktaydı. Cemiyetten ayrılır ayrılmaz, kendi Cemiyeti olan İçsel Işık Kardeşliğini kurdu (Fraternity of the Inner Light). Aşağıda kendini “Mike Hammer” lakaplı eleştirmenin Dion Fortune hakkında yazdıklarını aktarıyorum: ” … asrın en ünlü ökültistler ile birlikte çalıştı, eğitti veya düşünce alışverişinde bulundu: bunların arasında Moina MacGregor Mathers, Robert King, W. B. Yeats, Aleister Crowley, [J. W. Brodie-Innes, Francis I. Regardie,] W.E. Butler ve Christine Hartley, Dion Fortune ile anılan isimlerden sadece birkaçıdır. Ve tabii ki, dünyasına bir bakış sunan okült majikal eserler, romanlar ve öyküler yazmıştır. Birçokları onun eserlerini kopya etmiştir, arada bir iyi türevleri olmuştur, ama çok az kişi ezoterik anlayışına yaklaşabilmiştir.

“Dion Fortune, doğal olarak psişik yetilere sahip olduğunu iddia ederdi ve bu başkaları tarafından da teyit edilmişti. Durugörü ve duru-işiti yanında Edgar Cayce’ye benzer bir şekilde Akaşik Kayıtları okuma yetisine sahipti. Ayrıca eterik ve astral planlara bilinçli bir şekilde girip çalışabilme, beden dışı bilinçli yolculuk yetisine sahipti. Teosofi Cemiyeti kuran Madam Blavatsky gibi çalışmalarını yönlendiren mütekamil varlıklarla direkt irtibata olduğunu iddia ederdi.

“Birçok mistikten farklı olarak, Dion Fortune gerek basiretinden, gerekse de yaşam ve yaşam ötesi ile ilgili açıklamalarından dolayı, farklı yollarda olanlardan bile övgü almıştır. Hatta egoist ve fesat biri olarak bilinen Aleister Crowley bile ona hayrandı ve birkaç kez başarısız bir şekilde kendi çalışmalarına katılmaya davet etmişti.”

Esas adı Violet Firth olan Dion Fortune, “Kader değil Tanrı” anlamına gelen Deo non fortuna ailesinin geleneksel özdeyişinin kısaltmasını majikal mottosu (takma adı) olarak) kullanmıştı. Altın Şafak Hermetik Cemiyetine inisye olanlar bir Gül Haç geleneğine uyarak ölü bir dilde ve genelde Latince bir “motto” alırlardı ve Cemiyet içinde üyeler her zaman bu takma adla hitap edilirlerdi. Cemiyetten ayrıldıktan sonra Dion Fortune bu adı Nome de Plume (Yazarlık adı) olarak kullanmaya devam etti.

Dion Fortune okültizm gibi bir konuya nasıl ve neden girdi diye soracak olursak, geçmişini biraz irdelememiz gerekiyor. Uzun süre Hindistan’da bulunan ve orada hipnoz ve yoga öğrenen, 20 yaşlarında çalıştığı bir okulun müdürüyle geçimsizliği olmuştur. Psişik Korunma adlı kitabında ayrıntılı olarak anlattığına göre müdüre ona psişik bir saldırıda bulundu. Bu onun için uzun süre psikolojik ve fiziksel bir yıkım oldu, ancak yıllar sonra aldığı Neofit İnisiyasonunda belirtiler tamamen iyileşti. Başına gelen olayları anlayabilmek için bir süre psikolojik eğitim gördü ve sonra Dr. Theodore Moriarty adında bir hekim altına bir klinikte çalıştı. İleri seviyede bir okültist olan Dr. Moriarty altında aynı zamanda okült eğitim gördü. Dr. Moriarity’nin sıradışı tedavi yöntemlerini “Dr. Taverner’ın Sırları” adı altında kısa öyküler içeren bir kitapta anlattı. Bu öykülerin kahramanı Dr. Moriarity’den başkası değildi.

Birlkaç yazar Dion Fortune’un ilginç hayatını akatmaya çalışmıştır. Bunlardan bazıları bir gizewm okulu şeklinde faaliyet eden kurmuş olduğu cemiyetten ders alan öğrencileriydi. Bunların arasında, Alan Richardson’s Başrahibe (“Priestess”). Charles Fielding ve Carr Collins’nın Dion Fortune’un Hikayesi (“The Story of Dion Fortune”), Gareth Knight’ın “Dion Fortune ve İçsel Işık Kardeşliği” vardır. Ayrıca, Amerikalı yazarın Janine Chapman “Dion Fortune’u Arama” (“Quest for Dion Fortune”) kitabı ilginçtir.

Yazarın eserleri arasında ünlü başyapıtı Mistik Kabala’yı Hermes Yayınları olarak Türkçe’ye kazandırdığımız için gurur duyuyoruz. Türkçe’de çıkan diğer eserleri arasında Ölüm Kapısından Geçiş ve Aşkın ve Evliliğin Ezoterik Felsefesi vardır. Bunların dışında medyomik tebliğ olarak aldığı Kozmik Doktrin’i sitemizde bulabilirsiniz. Ayrıca sitemizde Kutsal Merkezler adında bir makalesi de vardır. Bunların dışında Türkçesi olmayan pek çok eseri vardır.

Türkçe’ye tercüme edilmemiş eserleri arasında şunları sayabiliriz: Machinery of the Mind, The Soya Bean, The Psychology of the Servant Problem, The Problem of Purity, Sane Occultism, The Esoteric Orders and Their Work, The Training and Work of an Initiate, The Psychic Self Defense, Avalon of the Heart, Spiritualism in the Light of Occult Science, Practical Occultism in Daily Life, Mystical Meditations on the Collects, Applied Magic.

Roman ve öyküler arasında: The Secrets of Dr. Taverner, The Demon Lover, The Winged Bull, The Goat Foot God, The Sea Priestess, Moon Magic.

279 kez okundu
Paylaş

İlginizi Çekebilir

  • Entelektüel KibirEntelektüel Kibir Modernizm dijital devrimi yeniden paketleyip postmodernizmin bir parçası haline getirmeye çalışırken, gerek dijital yerliler gerekse de onları destekleyen dijital göçmenler 21. yüzyıl […]
  • 7 Çok Bilinen Örneği ile Boş İnançlar7 Çok Bilinen Örneği ile Boş İnançlar İnsan, sınırların içerisindeyken kendini güvende hisseder. Muhtemelen, sınırlar içerisinde korunma güdüsü ile diğer insanlara göre daha güvenli yerlerde bulunarak hayatta kalan […]
  • Acıya alışmak mı?Acıya alışmak mı? Herkes nefret etse de acı ya da ağrı insanın hayatta kalmasını sağlamak amacıyla ortaya çıkmış gelişmiş bir savunma mekanizmasıdır. Bize bu kadar sıkıntı yaratan bir his nasıl hayat […]
  • Holistik BakışHolistik Bakış Eskiden müzelerin deposunda değerli sanat eserleri saklanırdı (ve yıpranır, kaybedilir, yok olurdu) bugün de kamu kurumlarının dijital ortamlarında işlendiğinde işe yarayacak değerli veri. […]

Sosyal Medyada Takip Edin

Üye Olun

Yazarlar

Kategoriler

Takvim

Aralık 2016
P S Ç P C C P
« Kas    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arşivler