felsefe taşı

Sosyal Sanat

Sosyal Sanat
Kasım 09
11:23 2017

Sanat (sanatçı, sanat eseri, eserin sunumu vb) sosyalleşmeli, eser-izleyici etkileşimini de esere dahil edebilmeli; eser tamamlandıktan(?) sonra bile!

Sosyal sanat kavramı bugüne dek daha ziyade sanatın toplumsal bir konuyu işaret etmesi amacıyla kullanıldı. Tipik bir sanayi toplumu (ya da modernite) bakış açısı! Oysa bugün bilgi çağında “sosyal” sıfatı başına geldiği olguyu “etkileşim”leştiriyor.

Etkileşimli, sosyal dijital dünya malum medya marifetiyle oldu: “Sosyal medya” ! Artık kimsenin aklına “sosyal medya” denildiğinde medyanın toplumsal sorumluluğu gelmiyor. Hadi diyelim ki yaşı tutan bazı dijital göçmenler hariç! Sosyal medya basitçe herhangi bir dijital içeriğin dijital imece usülü gerçekleşmesidir.

Roller artık içiçe geçmiş durumda; muğlak! Etkileşim, ortadaki içeriğin etrafında. “Sadece konuşanlar” ve “sadece dinleyenler” gitti. Artık her birey sosyal medyada dijital anlamda hem konuşmacı, hem dinleyici. Nasıl? Bir kullanıcı (dijital dünya vatandaşı anlamında “netizen”) bir içerik paylaştığında (bir yazı, bir yorum, bir resim, bir video vb) diğerleri sadece onu (okuyarak, izleyerek vb) “tüketmek”le kalmıyor. O içerik hakkında kişisel görüşünü de bildirebiliyor. Bu görüşe içeriğin sahibinden veya diğer izleyicilerden karşı (veya taraf) görüş gelebiliyor.

Üstelik bu model başka alanlarda da tatbik edilebilir. Örneğin sanat! Bugün sanat alanında durum nasıl? Bir sergiye, bienale, konsere giden birey içerik sahibi ile benzer bir etkileşim içine girebiliyor mu? Hayır. Eski usül devam ediyor: Eserleri izle, zihninde çağrıştırdıkları ile yetin! Oysa (örneğin) o eserleri daha önce izleyenler de vardı. Acaba onların zihninde ne çağrıştı? Kaç kişi izledi? Kaç kişinin hoşuna gitti? Kim ne yorum yaptı? Bilinmiyor!

Velhasıl bu tür bir etkileşim sadece bienallerde değil, herhangi bir sergi veya konserde de tatbik edilebilir. Sergi salonunun fiziksel yapısının dijital izdüşümü internete taşınabilir. Sergiyi oluşturan eserlerin (en azından avatarları) bu dijital mekana raptiyelenebilir. Bir izleyici, bir eserin önüne geldiğinde, kenarındaki ilkel künye bilgileri ile yetinmek yerine, elindeki akıllı telefon veya tabletten o konuda eser sahibinin, izleyicilerin değerlendirmelerine erişebilir. Kendi yorumunu ekleyebilir; diğer yorumlarla ilgili görüş bildirebilir.

Eğer yaratıcı ruhu ölmediyse sanatın bununla da kalmaması ve fiziksel mekanda icra ediliyor olmasının avantajını kullanarak “sosyal”leşmeyi bir sonraki aşamaya taşıması da beklenir: Sanat eserine, izleyicilerin onun huzurundaki deneyimini de dahil ederek. Bu deneyim örneğin bir video klip haline getirilip; eserin değişmez bir parçası olabilir. Dijital mekanda eserin avatarı tıklandığında, bu etkileşim videolarına da erişilebilir. Bu deneyim kaydının gizli saklı yapılması gerekmez. Eserin değişmez bir parçası olacaksa, onu görmeye giden herkes eserin (kaydının) bir parçası olacağını bilir.

Nicedir dikkat çekmek sanatın kendisi olmaya, sanat eserinin içeriğini etkilemeye başladı. Bu tıpkı Çin’den daha ucuz üretim yapma mücadelesi gibi; nafile bir çaba. Sanat (sanatçı, sanat eseri, eserin sunumu vb) “yeni sosyal”leşmeli. Eser-izleyici etkileşimi esere dahil edilebilmeli. Eser tamamlandıktan(?) sonra bile!

2.872 kez okundu
Paylaş

İlginizi Çekebilir

  • Politikacı ŞovmenPolitikacı Şovmen Şovmen politikacıların devri bitiyor mu? Yoksa post-modern bireyin yeni beklentisi politikacı şovmenler mi? Temcit pilavına dönmüş bir konu: Dijitalleşme kitabı bitiriyor mu? Peki […]
  • Nesnelerin İnterneti : İnsana Yeni Rakip!Nesnelerin İnterneti : İnsana Yeni Rakip! İnsanoğlu çevresinde “akıl yürütme” becerisine sahip ama insan-olmayan nesnelerle yaşamaya hazırlansa iyi olacak. Nesnelerin Interneti lafı çok masum. İnsanoğluna (kendi yarattığı) bir […]
  • Arınmanın ve Sonsuzluğun Sembolü Tohum Takas ŞenlikleriArınmanın ve Sonsuzluğun Sembolü Tohum Takas Şenlikleri Havaların güzelleşmesi ile birlikte doğa ana; yeşilin tüm tonlarını, yiyeceklerin tüm renklerini ve tatlarını bizlere sunmaya başladı. Koca bir kışı özlemle geçiren doğa, her köşede ayrı […]
  • Bilgi ve TefekkürBilgi ve Tefekkür Bir önceki bölümde bilgi ile fikir arasındaki tül bir perde olduğunu; farkın üretim sürecine dahil edilen objektif veri ve enformasyonun hacmiyle ilgili olduğunu belirtmiştik. Knowledge […]

Sosyal Medyada Takip Edin

Üye Olun

Yazarlar

Kategoriler

Takvim

Mayıs 2024
P S Ç P C C P
« Nis    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Arşivler